a) zasada pomocniczości;
b) zasada samodzielności;
c) zasada domniemania właściwości samorządu
terytorialnego.
Pierwsza zasada sformułowana w
konstytucji jest adresowana do wszystkich władz publicznych, aby w
swych działaniach umacniały uprawnienia obywateli i ich wspólnot. W stosunkach
prawnych (art. 166 Konstytucji), jednostki samorządu terytorialnego wykonują
zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb swoich mieszkańców. Powiat i
województwo, działają na większym obszarze i pełnią funkcję pomocniczą w
stosunku do gmin w sensie realizacji zadań o charakterze ponadgminnym. Inny
aspekt tej zasady polega na tym, że organy jednostek samorządu terytorialnego
wykonują zadania administracji rządowej.
Zasada samodzielności
wynika z art. 16 ust. 2 i art. 165 konstytucji. Zgodnie z powyższym jednostki
samorządu terytorialnego są samodzielne, a samodzielność ta podlega ochronie
sądowej. Jednostki samorządowe są niezależne od organów administracji rządowej
(od wojewody), oraz jednostki te (gmina, powiat, województwo) nie są sobie
hierarchicznie podporządkowane. Niezależność nie wyklucza możliwości
stanowienia o obowiązkach gmin przez powiat, województwo czy też wojewodę.
Zasada domniemania właściwości
samorządu terytorialnego została zawarta w art. 163 konstytucji. W
oparciu o tą zasadę przyjmuje się, że w przypadku, gdy przepis ustawy nie
zastrzega wyraźnie właściwości do załatwienia określonej sprawy dla
administracji państwowej, to sprawa ta należy do gestii organów samorządu terytorialnego.
Jednocześnie konstytucja zastrzega rozpoznawanie sporów kompetencyjnych
pomiędzy organami samorządu terytorialnego i administracji rządowej. W razie
wątpliwości, należy oprzeć się na zasadzie domniemania właściwości gminy – art.
164 ust. 3.
Europejska Karta Samorządu Terytorialnego stanowi, że komunalne
korporacje terenowe mają w ramach ustaw prawo zajmowania się wszystkimi
sprawami, które nie zostały wyłączone z kompetencji lub przekazane innym
organom (art. 4 ust. 2).
Podział terytorialny nie jest tworem stałym. Podlega on rozwojowi i
zmianom w zależności od polityki państwa w sferze administracji, gospodarki,
kultury itd. Podział nie odpowiadający zmienionym warunkom nie powinien być
utrzymywany, gdyż staje się hamulcem rozwoju (jednak zmiany podziału
terytorialnego są bardzo kosztowne i dlatego winny być zawsze dokładnie
przemyślane, poprzedzone stosownymi badaniami, analizami oraz skonsultowane z
miejscowymi społecznościami).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz