Zakończenie

Z przedstawionego materiału wynika, że samorządy gminne rozpoczęły działalność w Polsce 27.05.1990 r. (ustawa z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie terytorialnym). Obecnie sytuacja ta jest zasadniczo inna, ponieważ z dn. 1.01.1999 r. przeprowadzono dalsze reformy decentralizacyjne (powołano do życia samorządy powiatowe i wojewódzkie).
Rok 2002 był rokiem gospodarczym dla samorządów wszystkich szczebli szczególnie trudny w realizacji uchwalonych budżetów. Jednak najwięcej trudności w realizacji podjętych zobowiązań napotkały samorządy gminne. Rok gospodarczy 2002 w Gminie Sitkówka-Nowiny zapisał się jako trudny w realizacji uchwalonych, ambitnych zadań. Niedopracowane, pośpiesznie przeprowadzone reformy przez Rząd R.P., zwłaszcza „oświatowa” i „służby zdrowia”, tu na najniższym szczeblu samorządu gminnego szczególnie się uwypukliły. Rząd chcąc rozładować niezadowolenie wśród społeczności nauczycielskiej na podstawie uchwały sejmowej podjął decyzję o wypłacie podwyżek dla nauczycieli we wrześniu 2002 r. mimo, iż w budżecie państwowym nie było na ten cel środków i w ślad za podjętymi decyzjami nie wpłynęły do samorządów żadne środki finansowe. W całym społeczeństwie nauczycielskim powstało niezadowolenie i oburzenie.
Tylko nieliczne w całym kraju samorządy gminne uporały się z tym problemem. Gmina Sitkówka-Nowiny należy do pierwszej 10-tki najzamożniejszych gmin w kraju. Posiadając nadwyżki budżetowe z lat poprzednich, właśnie z tych środków, nie czekając na decyzję i wypłatę od Wojewody, wypłaciła w terminie podwyżki dla nauczycieli. Należy również nadmienić, że Gmina Sitkówka-Nowiny, jako jedna z najzamożniejszych odprowadziła do Ministerstwa Finansów kwotę 1.722.855 zł na zwiększenie subwencji dla gmin mało zamożnych.
Społeczeństwo Gminy Sitkówka-Nowiny zróżnicowane jest pod względem opcji politycznych i interesów poszczególnych grup. Wśród mieszkańców (zwłaszcza Os. Nowiny) znalazły się osoby niezadowolone z pracy Rady Gminy i Zarządu Gminy (głównym zarzutem było uchwalenie decyzji o budowie samorządowego gimnazjum). Dziś, wobec uchwalonej ustawy sejmowej zarzut ten wydaje się niepoważnym i niedorzecznym. Przeprowadzenie referendum dotyczącego odwołania Zarządu Gminy udowodniło, że w ocenie społeczeństwa lokalnego zarówno Rada Gminy jak i Zarząd Gminy cieszy się szerokim uznaniem i poparciem (do referendum przystąpiło ok. 12% ogółu uprawnionych do głosowania, zaś za odwołaniem było ok. 9% elektoratu).
Przeprowadzone kontrole przez N.I.K. oraz R.I.O. nie stwierdziły żadnych uchybień co do gospodarności środkami publicznymi gminy, ani też naruszeń prawa, czy też dyscypliny finansowej (do wglądu protokoły pokontrolne).
Za kadencji tego samorządu Gmina Sitkówka-Nowiny (zwłaszcza w 2000 r.) zaistniała na forum krajowym i międzynarodowym jako gmina bardzo dynamicznie się rozwijająca.
Zgodnie z § 70 Statutu Gminy, radnym za udział w pracach gminy (sesje, komisje) przysługuje prawo do diety i zwrotu kosztów podróży.
W roku 2002 radni uchwałą Gminy Sitkówka-Nowiny otrzymywali diety (jednorazowo) w wysokości 100 zł. Zgodnie z jawnością finansową, wójt otrzymywał w 2002 roku wynagrodzenie miesięczne w wysokości 4.172 zł, choć Gmina Sitkówka-Nowiny należy do gmin najzamożniejszych, to płace członków zarządu oraz diety radnych należą do jednej z najniższych w województwie.
Wysokie diety radnych spowodowały oburzenie i niezadowolenie lokalnych społeczeństw, efektem czego były referenda odwołujące zarząd i wójtów. W omawianej gminie płace i diety były stabilne i nie ulegały żadnym wahaniom.
Bezprecedensowym wypadkiem w skali kraju jest podjęta uchwała Rady Gminy Sitkówka-Nowiny o zmniejszeniu o połowę diet radnych. Bezprecedensowa, bo chyba pierwszy raz w tym kraju władza zaczęła zaciskać pasa od siebie, gdy tymczasem obecne i już odchodzące ekipy rządzące wypłacają sobie na wszystkich szczeblach sute pensje i premie.
Bezrobocie wciąż wzrasta i przekroczyło krytyczną granicę bezpieczeństwa, społeczeństwo żyje na skraju ubóstwa a nieliczne firmy z polskim kapitałem ogłaszają upadłość. Na domiar wszystkiego obietnice rządu są bez pokrycia i zakrawają na kpinę – brak zwrotu środków finansowych dla gmin z tytułu skutków karty nauczyciela, nie wywiązywanie się z obietnic danym pielęgniarkom, katastrofalna w skutkach reforma służby zdrowia. Katastrofalna sytuacja systemu ubezpieczeń społecznych dopełnia czarę goryczy.
Rada Polityki Pieniężnej ze swoim przewodniczącym nadal każe zaciskać pasa społeczeństwu jednocześnie fundując sobie limuzyny, apartamenty i światowe wojaże.
Radni gminy jako pierwsi postanowili udowodnić iż zaciskanie pasa winno najpierw zacząć się od władzy. Radni pierwsze oszczędności zaczęli robić sobie obcinając sobie o połowę diety, które pochodzą z budżetu gminy. Dzięki tym cięciom w budżecie gminy na inwestycje infrastrukturalne zostanie 37 tysięcy złotych, za które na pewno będzie można wyposażyć w nowoczesne pomoce dydaktyczne nowe gimnazjum.
Podsumowując przedstawione fakty odnośnie działalności gospodarczo-finansowej Zarządu Gminy Sitkówka-Nowiny, należy podkreślić, że mimo napięć społeczeństwa lokalnego, ogólnie trudnego do realizacji roku gospodarczego, bardzo ambitnych zadań inwestycyjnych – władze gminne udowodniły, że nawet w takich uwarunkowaniach można właściwie i rozsądnie gospodarować środkami publicznymi, wynikiem czego jest udzielenie Zarządowi absolutorium oraz wygospodarowanie nadwyżki budżetowej w kwocie 242.637,20 zł.
Polska po przystąpieniu do Unii Europejskiej będzie miała prawo ubiegać się o pomoc w ramach funduszy strukturalnych nawet w wysokości około 8 mld euro rocznie (4 proc. PKB). Zasada finansowania inwestycji w ramach funduszy strukturalnych polega na częściowym wsparciu ze strony środków publicznych (budżet unijny i środki krajowe) inwestycji. Fundusze strukturalne są w Polsce słabo wykorzystywane, chociaż są drugim co do wielkości, po dopłatach bezpośrednich, źródłem pieniędzy unijnych. Unia wprowadziła fundusze strukturalne, dlatego że zawiodły instrumenty regulacji rynkowej. Okazało się, że sam rynek nie jest wstanie doprowadzić do ukształtowania oczekiwanych struktur obszarów wiejskich i musi być wspierany przez środki budżetowe. Ta polityka przynosi w krajach unijnych dobre rezultaty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz