Rok 2002 był
rokiem gospodarczym dla samorządów wszystkich szczebli szczególnie trudny w
realizacji uchwalonych budżetów. Jednak najwięcej trudności w realizacji
podjętych zobowiązań napotkały samorządy gminne. Rok gospodarczy 2002 w Gminie
Sitkówka-Nowiny zapisał się jako trudny w realizacji uchwalonych, ambitnych
zadań. Niedopracowane, pośpiesznie przeprowadzone reformy przez Rząd R.P.,
zwłaszcza „oświatowa” i „służby zdrowia”, tu na najniższym szczeblu samorządu
gminnego szczególnie się uwypukliły. Rząd chcąc rozładować niezadowolenie wśród
społeczności nauczycielskiej na podstawie uchwały sejmowej podjął decyzję o
wypłacie podwyżek dla nauczycieli we wrześniu 2002 r. mimo, iż w budżecie
państwowym nie było na ten cel środków i w ślad za podjętymi decyzjami nie
wpłynęły do samorządów żadne środki finansowe. W całym społeczeństwie
nauczycielskim powstało niezadowolenie i oburzenie.
Tylko nieliczne
w całym kraju samorządy gminne uporały się z tym problemem. Gmina
Sitkówka-Nowiny należy do pierwszej 10-tki najzamożniejszych gmin w kraju.
Posiadając nadwyżki budżetowe z lat poprzednich, właśnie z tych środków, nie
czekając na decyzję i wypłatę od Wojewody, wypłaciła w terminie podwyżki dla
nauczycieli. Należy również nadmienić, że Gmina Sitkówka-Nowiny, jako jedna z
najzamożniejszych odprowadziła do Ministerstwa Finansów kwotę 1.722.855
zł na zwiększenie subwencji dla gmin mało zamożnych.
Społeczeństwo
Gminy Sitkówka-Nowiny zróżnicowane jest pod względem opcji politycznych i
interesów poszczególnych grup. Wśród mieszkańców (zwłaszcza Os. Nowiny) znalazły
się osoby niezadowolone z pracy Rady Gminy i Zarządu Gminy (głównym zarzutem
było uchwalenie decyzji o budowie samorządowego gimnazjum). Dziś, wobec
uchwalonej ustawy sejmowej zarzut ten wydaje się niepoważnym i niedorzecznym.
Przeprowadzenie referendum dotyczącego odwołania Zarządu Gminy udowodniło, że w
ocenie społeczeństwa lokalnego zarówno Rada Gminy jak i Zarząd Gminy cieszy się
szerokim uznaniem i poparciem (do referendum przystąpiło ok. 12% ogółu
uprawnionych do głosowania, zaś za odwołaniem było ok. 9% elektoratu).
Przeprowadzone
kontrole przez N.I.K. oraz R.I.O. nie stwierdziły żadnych uchybień co do
gospodarności środkami publicznymi gminy, ani też naruszeń prawa, czy też
dyscypliny finansowej (do wglądu protokoły pokontrolne).
Za kadencji tego
samorządu Gmina Sitkówka-Nowiny (zwłaszcza w 2000 r.) zaistniała na forum krajowym
i międzynarodowym jako gmina bardzo dynamicznie się rozwijająca.
Zgodnie z § 70
Statutu Gminy, radnym za udział w pracach gminy (sesje, komisje) przysługuje
prawo do diety i zwrotu kosztów podróży.
W roku 2002
radni uchwałą Gminy Sitkówka-Nowiny otrzymywali diety (jednorazowo) w wysokości
100 zł. Zgodnie z jawnością finansową, wójt otrzymywał w 2002 roku
wynagrodzenie miesięczne w wysokości 4.172 zł, choć Gmina Sitkówka-Nowiny
należy do gmin najzamożniejszych, to płace członków zarządu oraz diety radnych
należą do jednej z najniższych w województwie.
Wysokie diety
radnych spowodowały oburzenie i niezadowolenie lokalnych społeczeństw, efektem
czego były referenda odwołujące zarząd i wójtów. W omawianej gminie płace i
diety były stabilne i nie ulegały żadnym wahaniom.
Bezprecedensowym
wypadkiem w skali kraju jest podjęta uchwała Rady Gminy Sitkówka-Nowiny o
zmniejszeniu o połowę diet radnych. Bezprecedensowa, bo chyba pierwszy raz w
tym kraju władza zaczęła zaciskać pasa od siebie, gdy tymczasem obecne i już
odchodzące ekipy rządzące wypłacają sobie na wszystkich szczeblach sute pensje
i premie.
Bezrobocie wciąż
wzrasta i przekroczyło krytyczną granicę bezpieczeństwa, społeczeństwo żyje na
skraju ubóstwa a nieliczne firmy z polskim kapitałem ogłaszają upadłość. Na
domiar wszystkiego obietnice rządu są bez pokrycia i zakrawają na kpinę – brak
zwrotu środków finansowych dla gmin z tytułu skutków karty nauczyciela, nie
wywiązywanie się z obietnic danym pielęgniarkom, katastrofalna w skutkach
reforma służby zdrowia. Katastrofalna sytuacja systemu ubezpieczeń społecznych
dopełnia czarę goryczy.
Rada Polityki
Pieniężnej ze swoim przewodniczącym nadal każe zaciskać pasa społeczeństwu jednocześnie
fundując sobie limuzyny, apartamenty i światowe wojaże.
Radni gminy jako
pierwsi postanowili udowodnić iż zaciskanie pasa winno najpierw zacząć się od
władzy. Radni pierwsze oszczędności zaczęli robić sobie obcinając sobie o
połowę diety, które pochodzą z budżetu gminy. Dzięki tym cięciom w budżecie
gminy na inwestycje infrastrukturalne zostanie 37 tysięcy złotych, za które na
pewno będzie można wyposażyć w nowoczesne pomoce dydaktyczne nowe gimnazjum.
Podsumowując
przedstawione fakty odnośnie działalności gospodarczo-finansowej Zarządu Gminy
Sitkówka-Nowiny, należy podkreślić, że mimo napięć społeczeństwa lokalnego,
ogólnie trudnego do realizacji roku gospodarczego, bardzo ambitnych zadań
inwestycyjnych – władze gminne udowodniły, że nawet w takich uwarunkowaniach
można właściwie i rozsądnie gospodarować środkami publicznymi, wynikiem czego
jest udzielenie Zarządowi absolutorium oraz wygospodarowanie nadwyżki
budżetowej w kwocie 242.637,20 zł.
Polska po przystąpieniu do Unii Europejskiej będzie
miała prawo ubiegać się o pomoc w ramach funduszy strukturalnych nawet w
wysokości około 8 mld euro rocznie (4 proc. PKB). Zasada finansowania
inwestycji w ramach funduszy strukturalnych polega na częściowym wsparciu ze
strony środków publicznych (budżet unijny i środki krajowe) inwestycji. Fundusze
strukturalne są w Polsce słabo wykorzystywane, chociaż są drugim co do
wielkości, po dopłatach bezpośrednich, źródłem pieniędzy unijnych. Unia
wprowadziła fundusze strukturalne, dlatego że zawiodły instrumenty regulacji
rynkowej. Okazało się, że sam rynek nie jest wstanie doprowadzić do
ukształtowania oczekiwanych struktur obszarów wiejskich i musi być wspierany
przez środki budżetowe. Ta polityka przynosi w krajach unijnych dobre
rezultaty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz