Samorząd terytorialny ma w Polsce
długotrwałą tradycję. Swoimi korzeniami sięga on bowiem średniowiecza. W
nowoczesnej postaci kształtował się on w okresie zaborów, głównie pod wpływem
nauki francuskiej i niemieckiej. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w
1918 r., przyjęto rozwiązania samorządowe właściwe dla byłych zaborców.
Niemniej jednak Konstytucja marcowa z 1921 r. zapowiadała już w miarę
ujednolicony trójstopniowy system samorządu terytorialnego na obszarze całego
państwa. Do częściowej realizacji tej zapowiedzi doszło dopiero w 1933 r. na
mocy ustawy z dnia 23.03.1933 r., o częściowej zmianie ustroju samorządu
terytorialnego.
Ówczesny
ustawodawca stanął na gruncie dualizmu wykonywania administracji państwowej w
terenie. Ustawą tą dokonano istotnego ujednolicenia przepisów o samorządzie.
Obok administracji rządowej (wojewodowie i starostowie) powstały terytorialne
związki samorządowe, które tworzyła ludność poszczególnych jednostek podziału
terytorialnego państwa. Związki te były odrębnymi od państwa osobami prawnymi.
Program
przeobrażeń ustrojowych rozpoczętych w 1989 r. obejmował od początku stworzenie
w Polsce autentycznego samorządu terytorialnego. W 1990 r. po 40 latach
funkcjonowania terenowych organów władzy i administracji państwowej został
przywrócony samorząd terytorialny. Z powstaniem samorządu wiązano wielkie
nadzieje. Reaktywowanie samorządu terytorialnego w Polsce stworzyło podstawę do
wyposażenia go w instytucjonalne podstawy funkcjonowania. Jedną z podstaw
gwarantujących samorządność nowo powołanym gminom stanowią uprawnienia
właścicielskie w odniesieniu do mienia komunalnego. Nowo powołany samorząd
terytorialny nie stanowił kontynuacji poprzednio obowiązującego systemu rad
narodowych ani w sensie organizacyjnym ani majątkowym. Organy rad narodowych
były jedynie gestorami mienia państwowego, lecz nie jego właścicielami. Posiadanie
majątku komunalnego przez podmioty samorządowe jest konieczne dla wypełnienia
przez nie zadań komunalnych.
Majątek
komunalny pozwala gminie rozwijać działalność gospodarczą na własną
odpowiedzialność, co oznacza, że za zaciągnięte zobowiązania gmina odpowiada
swoim majątkiem. Niemniej jednak majątek komunalny nigdy nie zapewnia
samorządowi terytorialnemu pełnej samodzielności majątkowej, a korzyści z tego
majątku nie są w stanie pokryć wszystkich potrzeb gminy.
Dlatego, aby
zapewnić gminom samodzielność gospodarczą muszą istnieć inne źródła dochodów, a
wśród nich podatki, opłaty oraz subwencje i dotacje z budżetu państwa.
Samodzielność w podejmowaniu decyzji, własny aparat administracyjny i własny
majątek to warunki stwarzające społecznościom lokalnym możliwość rozwoju.
Celem pracy
jest omówienie realizacji uchwalonego budżetu w 2002 r. w Gminie
Sitkówka-Nowiny. Chcąc przedstawić sposób realizacji tego budżetu przez Zarząd
Gminy, należy omówić znaczenie i podstawy prawne funkcjonowania samorządu gminnego,
dane o tym samorządzie, jego statut i struktury oraz wpływ społeczności gminnej
na decyzje organów gminnych. Temu zagadnieniu poświęcony jest rozdział
pierwszy. Tematem drugiego rozdziału jest sposób finansowania zadań
samorządowych tj. omówienie projektu budżetu i jego uchwalenie, sposobu
finansowania zadań własnych, zleconych i komunalnych, omówienie wewnętrznej
kontroli wykonywania budżetu, przedstawienie uchwalonych poprawek do zadań
budżetowych w trakcie trwania roku budżetowego oraz zmian w jego realizacji.
Rozdział trzeci zawiera szczegółowe dane o dochodach i rozchodach w budżecie
oraz omówienie trudności w jego realizacji w Gminie Sitkówka-Nowiny.
Szczegółowo omówione i przedstawione są dochody własne, subwencje i dotacje
zadaniowe, inwestycje i zadania komunalne oraz zadania zlecone.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz