piątek, 26 października 2012

Ustawa o samorządzie gminnym


Ustawa o samorządzie gminnym postanawia, że projekt budżetu przygotowuje zarząd (art. 52). Projekt ten wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami zarząd przekłada radzie gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, a ponadto przesyła projekt regionalnej izbie obrachunkowej celem zaopiniowania. Bez zgody zarządu gminy organ stanowiący (rada) nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej gminy zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetowego.

Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego (art. 123). W przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej w powyższym terminie (31 marca) regionalna izba obrachunkowa (organ nadzoru nad samorządami) w terminie do dnia 30 kwietnia roku budżetowego ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych.

Przy opracowywaniu projektu zarząd powinien brać pod uwagę obowiązujące regulacje prawne, potrzeby wyrażane przez mieszkańców, stosowane w danym okresie ceny i inne dane finansowe planowane stawki podatkowe, inne istotne okoliczności.

Projekt powinien być dokumentem przejrzystym, szczegółowym uwzględniającym podział dochodów i wydatków budżetowych na działy, rozdziały i paragrafy.

Uchwalenie budżetu samorządowego należy do wyłącznej właściwości rady gminy. Uchwały budżetowe zapadają zwykłą większością organu stanowiącego, w głosowaniu jawnym.

Uchwała budżetowa powinna być niezwłocznie ogłoszona przez wójta.

Budżety gmin – tworzy się na podstawie istniejącego prawa budżetowego; zostało ono radykalnie zmienione w 1991 roku1.

BUDŻET GMINY – jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki gminy na okres roku kalendarzowego.

            Zarząd gminy przedstawia opracowany plan budżetu na sesji budżetowej Rady Gminy i jest odrzucany lub przyjęty w formie uchwały.

            26.01.2002 roku odbyła się sesja Rady Gminy i dotyczyła opracowania budżetu gminy na rok 2002. Podobnie jak w innych gminach gdzie sesje budżetowe są bardzo napięte również ta sesja należała do burzliwych. Radni nad budżetem gminy dyskutowali ponad 12 godzin. Po ostrych dyskusjach i sporach uchwalono budżet w następujących proporcjach:

1.      Dochody budżetu gminy ustalono w wysokości:

 18.641.505 zł;

2.      Wydatki budżetu gminy ustalono w wysokości:

 18.541.505 zł;

a)     w tym majątkowe (inwestycyjne):

 6.697.327 zł;

b)     dotacje do zakładów budżetowych:

 500.000 zł;

c)     wynagrodzenia:

 5.006.630 zł;

 w tym:

-         wynagrodzenia osobowe:

 4.645.875 zł;

-         pochodne od wynagrodzeń:

 1.036.580 zł;

3.      Nadwyżka dochodów nad wydatkami w kwocie 100.000 zł przeznaczona jest na spłatę pożyczki na budowę kanalizacji sanitarnej w Bolechowicach;

4.      Wyodrębniono wydatki na sfinansowanie zadań zleconych gminie w zakresie administracji rządowej oraz dotacje celowe związane z realizacją tych zadań w kwocie

 651.467 zł;

5.      Ustalono przychody i rozchody zakładów budżetowych w tym:

a)     przychody w wysokości:

 2.620.000 zł;

-         w tym dotacje z budżetu gminy:

 500.000 zł;

b)     rozchody w wysokości:

 2.610.000 zł;

-         w tym wpłata do budżetu gminy;

6.      Ustalono przychody i wydatki na G.F.O. Środowiska

w tym:

            a) przychody w wysokości            -          500.000 zł;

            b) wydatki w wysokości    -          500.000 zł;

7.      Ustalono wydatki na finansowanie wieloletnich programów inwestycyjnych na kwotę:

32.030.000 zł;

8.      Ustalono rezerwę ogólną w wysokości do 1% wydatków budżetowych tj. 185.000 zł;

9.      Przyjęto do realizacji zadania inwestycyjne w wysokości

6.697.327 zł; (rozdział II – punkt 2);

10. Upoważniono Zarząd Gminy do dokonywania przeniesień wydatków między rozdziałami i wszystkimi paragrafami w ramach działu;

11. Ustalono dochody z tytułu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w wysokości 70.000 i wydatki na realizację zadań określonych w programie „profilaktyka i rozwiązanie problemów alkoholowych” w wysokości 70.000 zł.

NAJWAŻNIEJSZE ŹRÓDŁA DOCHODÓW ZAPROJEKTOWANO OSIĄGNĄĆ Z:


1.      Podatków i opłat lokalnych w tym z:

-         podatku rolnego – 14.000 zł;

-         podatku leśnego – 14.600 zł;

-         podatku od nieruchomości – 8.680.000 zł;

-         podatku od środków transportowych – 200.000 zł;

-         podatku od posiadania psów – 3.000 zł;

-         podatku od spadku i darowizn – 15.000 zł;

-         odsetek od nieterminowych zapłat należności – 15.000 zł;

-         podatku opłaconego w formie karty podatkowej – 25.000 zł;

2.      Opłaty skarbowej – 300.000 zł;

3.      Opłaty eksploatacyjnej – 1.300.000 zł;

4.      Udziałów w podatku dochodowym:

-         od osób fizycznych (Min. Fin.) – 1.434.729 zł;

-         od osób prawnych                    - 450.000 zł;

5.      Dochodów z majątku gminy:

-         wpływy z dzierżaw – 46.000 zł

-         wpływy ze sprzedaży składników majątkowych w tym:

a)   mieszkania 300 x 5.000 = 1.500.000 zł;

b)  garaże w Osiedlu i bloki w Sitkówce:

 130.000 + 125.000 = 255.000 zł;

c)   grunty dla dzierżawców – Wola Murowana:

 85.000 zł;

d)  budynek szkolny w Kowali:

 80.000 zł;

e)   grunty Osiedla pod sklepami – 75.000 zł;

f)    przekształcenie własności – 5.000 zł:

 - opłaty za zarząd, użytkowanie nieruchomości – 30.000 zł;

6.      Dotacji celowych na zadania zlecone:

 651.467 zł;

7.      Subwencji na zadania oświatowe:

 2.876.719 zł;

8.      Subwencji ogólnej podstawowej:

 889 zł;

9.      Subwencji rekompensującej:

 144.681 zł;

10. Odsetek od środków finansowych:

 100.000 zł;

11. Innych (wynajem lokali, opłaty za sprzedaż alkoholu)

 340.420 zł, w tym:

a) OSP Kowala 12 x 550 + (840 x 4 x 9) = 36.840 zł;

b) dochody z przedszkola – 78.000 zł;

-         stała odpłatność – 91.000 zł;

c)   świetlica – 35.280 zł;

d)  szkoła – czynsze – 2.500 zł;

e)   U. Gminy B.S – 25.300 zł;

f)    zezwolenie na sprzedaż alkoholu – 70.000 zł

g)   usługi opiekuńcze – 1.500 zł.


OGÓŁEM DOCHODY - 18.641.505 zł


UCHWALONE WYDATKI W BUDŻECIE GMINY

W 2002 ROKU:


1.
Rolnictwo
250.000 zł;
2.
Transport
1.850.000 zł;
3.
Gospodarka komunalna
1.604.000 zł;
4.
Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne
1.918.400 zł
5.
Oświata i wychowanie
6.884.700 zł;
6.
Kultura i sztuka
110.000 zł;
7.
Ochrona zdrowia
70.000 zł;
8.
Opieka społeczna
859.000 zł;
9.
Kultura fizyczna i sport
500.000 zł
10.
Różna działalność
40.000 zł;
11.
Administracja państwowa i samorządowa
2.510.024 zł;
12.
Bezpieczeństwo publiczne
37.000 zł;
13.
Różne rozliczenia
1.907.511 zł;
14.
Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądów
870 zł;


OGÓŁEM WYDATKI 18.541.505 zł

ZADANIA ZLECONE W BUDŻECIE GMINY:

1. Opieka społeczna                                                          - 651.467 zł;

2. Administracja państwowa i samorządowa     - 611.000 zł;

3. Urzędy Naczelnych Organów Władzy                       - 39.597 zł;

4. Kontroli i Sądownictwa                                    - 870 zł;
Z projektu powinien wynikać zakres i rodzaj planowanych zadań inwestycyjnych. Do projektu powinna być dołączona informacja o stanie mienia komunalnego oraz inne materiały, jak: plany finansowe z zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, spółek samorządowych, stan zadłużenia, kalkulacje dotyczące ewentualnych kredytów i pożyczek. Niektóre zagadnienia procedury opracowywania i uchwalania budżetu organ stanowiący może określić w statucie jednostki samorządu terytorialnego.


[1] Ustawa z 5 stycznia 1991 roku – prawo budżetowe z późniejszymi zmianami; Dz. U. 1991 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz