sobota, 3 listopada 2012

Zadania własne gminy

Zadania własne gminy to w głównej mierze inwestycje. Prasa lokalna nazwała rok 2002 inwestycyjnym boomem w gminie.

Rok 2002 w odróżnieniu od roku poprzedniego na terenie Gminy Sitkówka-Nowiny charakteryzuje się zwiększonym zakresem inwestycji infrastrukturalnych.[1] Na inwestycje lokalny samorząd przeznaczył w budżecie gminy aż 6.697.327 zł, co stawia gminę na pierwszym miejscu w województwie.

Najwięcej środków finansowych w 2002 roku pochłonie budowa sieci kanalizacyjnej na terenie gminy. W tegorocznym budżecie na ten cel przewidziano kwotę 1.024.000 zł. Jest to kwota zarezerwowana tylko w tym budżecie. W sumie na instytucje z tej dziedziny gmina wyda 2.143.000 zł. Pozostałe pieniądze pochodzą na ten cel z nadwyżki budżetowej ze środków pomocniczych, tj. W.F.O.Ś i G.W. Z funduszy tych planowana jest budowa sieci kanalizacyjnej dla miejscowości Szewce-Zawada i Bolechowice oraz wykonanie projektów technicznych kanalizacji dla Sitkówki oraz Zgórska i Kowali.

Kolejnymi największymi inwestycjami na terenie gminy to budowa i modernizacja dróg lokalnych. W roku 2002 na ten cel przewidziano kwotę 1.800.000 zł. Zaplanowano bieżące remonty dróg oraz ich utrzymanie.

Prestiżową inwestycją jakiej realizację rozpoczęto w 2002 roku jest budowa gimnazjum samorządowego w Nowinach. Na ten cel w budżecie gminy przewidziano kwotę 1.800.000 zł. Duże środki finansowe zaplanowano na cele inwestycyjne na osiedlu mieszkaniowym w Nowinach.

Tu największą inwestycją jest modernizacja sieci centralnego ogrzewania wraz z wykonaniem dokumentacji technicznej. Na ten cel przeznaczono 518.000 zł. Przewidziano również 100.000 zł na ocieplenie bloku nr 10. W budżecie zaplanowano również środki na budowę i remonty linii energetycznych i oświetleniowych w wysokości 130.000 zł. Zaplanowano także 3.000.000 zł na budowę garaży dla O.S.P. Ponadto zaplanowano kwotę 194.927 zł na budowę parkingów i garaży.

Konstytucja w art. 166 poz. 2 określa zadania zlecone samorządów gminnych.

Zadania zlecone przez organy samorządowe, gmina wykonuje obok zadań własnych. Zadania zlecone są nadawane gminie tylko i wyłącznie przez ustawy. Istotną cechą tych zadań jest to, że mają one charakter ogólnopaństwowy; nie mogą być w sposób zdecentralizowany przekazywane do zakresu samodzielnego działania określonej rady gminy. Zadania te gmina podejmuje na zasadzie dekoncentracji – realizuje je więc nie w imieniu własnym, ale w imieniu administracji rządowej.
            Istnieją dwa rodzaje zadań zleconych gminie:

a)     zadania nakładane na gminy w drodze ustawy;

b)     zadania nakładane na gminę w drodze porozumienia pomiędzy gminą a organem administracji rządowej.

Zadania zlecone finansowane są na podstawie dotacji celowych lub ze środków ustalonych w porozumieniu. Pierwsze z tych zadań mają charakter obligatoryjny i dotyczą wszystkich gmin na terenie kraju. Podobnie jak w przypadku zadań własnych, obligatoryjne zadania zlecone nakłada na gminy głównie ustawa z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji.

            Drugi rodzaj zadań zleconych to zadania nakładane na gminy w drodze porozumienia pomiędzy gminą a organem administracji rządowej, np. wojewodą. Porozumienie to może zostać zawarte w formie umowy cywilno-prawnej, bądź porozumienia administracyjnego.

            Zarząd gminy w oparciu o porozumienie z Wojewodą i Urzędem Wojewódzkim zaplanował na zadania zlecone następujące kwoty:

a)     dotacje na zadania zlecone dotyczące Administracji Państwowej i Samorządowej w kwocie – 134.897 zł;

b)     subwencje na zadania oświatowe w kwocie – 3.022.289 zł;

c)     dotacje dla naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa w kwocie 870 zł;

d)     subwencje na opiekę społeczną w kwocie – 6.541.467 zł , w tym :

-         zasiłki i pomoc w naturze, terenowe ośrodki pomocy społecznej w kwocie – 503.000 zł ;

-         zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne – 100.000 zł;

-         administracja w kwocie – 8.000 zł;

e)     dotacja na urzędy wojewódzkie w kwocie – 39.597 zł.

Oprócz wyżej wymienionych zadań należy wymienić zadania komunalne, które wchodzą w skład zadań własnych, lecz stanowią odrębne, ważne zagadnienia.

Zadania komunalne dotyczą posiadanego przez gminy mienia komunalnego (osiedla mieszkaniowe, budynki szkół i przedszkoli, budynki garaży i ośrodki O.S.P., ulice, drogi i oświetlenia, place i bazary handlowe, obiekty sportowe i rekreacyjne oraz inne np. cmentarz).

            W budżecie gminy Sitkówka-Nowiny na zadania komunalne zarezerwowano 3.522.400 zł w tym:

a)      zakłady gospodarki komunalnej 250.000 zł;

b)     oświetlenie ulic + inwestycje 330.000 zł;

c)      zakłady gospodarki mieszkaniowej + inwestycje 1.550.000 zł;

d)     Ochotnicze Straże Pożarne + inwestycje 650.000 zł;

e)      gospodarka nieruchomościami i gruntami 400.000 zł;

f)        pozostała działalność + inwestycje 1.124.000 zł



[1] Gazeta Samorządowa . „Głos Nowin”; luty 2002 rok, nr. 10, s. 5

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz