środa, 16 września 2020

Wniosek o pomoc finansową na realizację inwestycji gminnej


Podstawą ubiegania się o przyznanie środków z funduszy Unii Europejskiej jest poprawnie wypełniony wniosek, spełniający wszystkie wymagane kryteria i odpowiadający określonym normom. Każdy wniosek o pomoc finansową powinien zawierać komplet dokumentów odpowiednich do każdego rodzaju planowanej inwestycji.
Wniosek o pomoc finansową dołączony jest do pracy jako Załącznik nr1.

Instrukcja wypełniania wniosku o pomoc finansową w ramach Działania 3:
Rozwój i poprawa infrastruktury obszarów wiejskich:
I. Kwestie wspólne dla wszystkich formularzy

1. Wniosek o pomoc finansową należy złożyć w Oddziale Regionalnym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwym dla miejsca realizacji inwestycji w określonych godzinach (8.15 – 16.15) w terminie wyznaczonym przez ARMiR na składanie wniosków na formularzu oznaczonym symbolem D01/3, wraz z wymaganymi załącznikami. Kopie załączonych dokumentów muszą być poświadczone za zgodność z oryginałem przez przewodniczącego zarządu/sekretarza wnioskodawcy lub upoważnioną osobę (podpis, imienna pieczątka oraz pieczęć firmowa). Kopie dokumentów finansowych muszą być także kontrasygnowane przez skarbnika (podpis wraz z pieczątką imienną).

2. Wnioskodawca przed wypełnieniem wniosku powinien zapoznać się z zakresem i zasadami udzielania pomocy w ramach Działania 3 oraz ustaleniami zawartymi w instrukcji.
Na stronie tytułowej wnioskodawca powinien wpisać, z której rocznej Umowy Finansowej realizowana (finansowana) będzie inwestycja. Informacja o Rocznej Umowie Finansowej, z której finansowana może być inwestycja, podawana będzie w wezwaniu do składania wniosków i ogłoszeniu warunków kwalifikacji oraz dostępna będzie w każdym Oddziale Regionalnym.

3. Wnioski złożone po terminie będą odrzucane bez rozpatrywania.

4. Należy podać właściwą nazwę i lokalizację inwestycji (zgodną z nazwą podaną w decyzji – „pozwolenie na budowę”) w zależności od rodzaju wykonywanych robót.
Nazwa powinna być zwięzła oraz odzwierciedlać:
-           charakter inwestycji (np. budowa, rozbudowa, modernizacja) na podstawie ustawy „Prawo budowlane” z dnia 7 lipca 1994 r., rodzaj inwestycji (np. budowa oczyszczalni ścieków z siecią kanalizacyjną i przykanalikami, modernizacja drogi powiatowej),
-           lokalizacja (wyszczególnienie miejscowości, w której (-ych) będzie realizowana inwestycja).

5. W dziale I. Identyfikacja wnioskodawcy w punkcie 1. Informacja adresowa należy podać wszystkie możliwe dane dotyczące wnioskodawcy. W przypadku braku określonych danych (np. wnioskodawca nie posiada adresu e-mail, faxu) – należy postawić w określonym polu poziomą kreskę.

6. I. 2. Informacja o wnioskodawcy
W wierszu dochód na mieszkańca – wskaźnik „G”, „S” – wpisać należy wskaźnik obliczony według ustawy z dnia 26. 11. 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002. Powyższe dane wnioskodawca otrzymuje co roku z Ministerstwa Finansów.

1.      W dziale II. Charakterystyka miejscowości objętej (-ych) planowaną inwestycją wpisać należy kolejno:
wiersz – liczba gospodarstw domowych ogółem oraz przewidzianych do podłączenia poszczególnych rodzajów mediów wypełnia się na podstawie projektu budowlanego, natomiast liczba miejsc prowadzenia działalności gospodarczej przewidzianych do podłączenia oparta jest o Krajowy Rejestr Sądowy (prowadzony przez gminy wykaz zarejestrowanych jednostek działalności gospodarczej), a także projekt budowlany (np. wykaz przyłączy/przykanalików), plan zagospodarowania przestrzennego. Powyższe dane będą sprawdzane w czasie wizytacji terenowej. Wymienić należy miejsca (charakter) prowadzonej działalności gospodarczej, np. przedsiębiorstwa produkcyjno-usługowe i handlowe (stacja paliw, zakład krawiecki, punkt skupu owoców, piekarnia, sklep artykułów przemysłowych, sklep spożywczy, tartak, sklep z materiałami budowlanymi itp.).
Wymienić należy także obiekty użyteczności publicznej, do których będą podłączone media, np. gimnazjum, szkoła podstawowa, lecznica dla zwierząt, przedszkole, placówki służby zdrowia, świetlica, Ochotnicza Straż Pożarna itp. – na podstawie projektu budowlanego.
Dane dotyczące tempa migracji na terenie wnioskodawcy należy wypełnić w oparciu o dane ewidencji ludności w latach 1989 i 1999. Powyższe dane będą sprawdzane w czasie wizytacji terenowej.

2.      W dziale III. Opis planowanej inwestycji w punkcie: wykonawca projektu budowlanego należy podać dane identyfikacyjne jednostki opracowującej projekt np. Przedsiębiorstwo XYZ sp. z o. o. 00-001 ABCD.
Do każdego wniosku o pomoc finansową należy dołączyć kopię ostatecznego (prawomocnego) pozwolenia na budowę planowanej do realizacji inwestycji.
Pod pojęciem pozwolenia na budowę należy rozumieć decyzję administracyjną zezwalającą  na rozpoczęcie i prowadzenie budowy zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. „Prawo budowlane”. Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 2 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub budowa została przerwana na dłużej niż 2 lata.

Realizacja niektórych rodzajów inwestycji (związanych z zaopatrzeniem w wodę, odprowadzeniem ścieków i innych, np. budowa małych elektrowni) - w których np. korzystanie z wód wykracza poza korzystanie powszechne lub zwykłe i wykonuje się urządzenia wodne lub wprowadza się ścieki do wód lub ziemi – wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego, zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2001 r. „Prawo wodne” (nie dotyczy wniosku na budowę dróg). W przypadku, gdy występuje, kopia prawomocnej decyzji tego pozwolenia powinna zostać załączona do wniosku.

W uzasadnieniu wyboru przyjętego rozwiązania technicznego należy podać zarówno względy ekonomiczne, takie jak: cena jednostkowa, niski koszt inwestycji w przeliczeniu na potencjalnego użytkownika końcowego, jak również rozwiązania techniczne, takie jak: nowoczesność technologii, niska energochłonność, łatwość obsługi, niski koszt eksploatacji, rozwiązania alternatywne, zarządzanie inwestycją po oddaniu jej do użytku (należy podać status prawny jednostki zarządzającej inwestycją) oraz duże korzyści w skali inwestycji, tj. objęcie wielu odbiorców.

W każdym z formularzy wniosku pada pytanie o dostosowanie inwestycji do bieżących potrzeb oraz pytanie o możliwość rozbudowy.
Odpowiedź na pytanie dotyczące dostosowania inwestycji do bieżących potrzeb powinna być oparta na danych:
-           z projektu budowlanego (np. określenie ilości wody potrzebnej do zaopatrzenia w wodę przewidzianych do podłączenia do wodociągu mieszkańców),
-           danych z eksploatacji (np. określenie, czy aktualna wydajność stanu uzdatniania wody zabezpieczy bieżące potrzeby).
Odpowiedź na pytanie dotyczące możliwości rozbudowy należy wypełnić na podstawie:
-           koncepcji/studium wykonalności lub planów inwestycyjnych np. zaopatrzenia w wodę (określenie, czy istnieje możliwość rozbudowy wodociągu).
Powyższe dane będą sprawdzane w czasie wizytacji terenowej.

Formularze wniosków przewidują pytania dotyczące terminu rozpoczęcia i zakończenia wnioskowanej inwestycji.
Dane na ten temat należy wypełniać na podstawie projektu budowlanego, studium wykonalności, koncepcji lub planów inwestycyjnych Wnioskodawcy.
Okres realizacji wnioskowanej inwestycji powinien być tak zaplanowany, aby Wnioskodawca był w stanie zakończyć i odebrać przedmiotową inwestycję oraz dostarczyć do Agencji (oprócz protokołu odbioru końcowego) dokumenty wymagane przez polskie prawo – pozwolenie na użytkowanie, pozwolenie wodno-prawne na eksploatację urządzeń w terminie do 10.08.2003 r. (roku kończącego ważność trwania Rocznej Umowy Finansowej podpisanej przez Rząd RP z Komisją Wspólnot Europejskich).
Planując okres realizacji inwestycji należy mieć na uwadze fakt, że Agencja przyjmuje wnioski przed przeprowadzeniem przetargu. Czas weryfikacji wniosku przez Agencję wynosi około dwóch miesięcy, natomiast czas potrzebny na przeprowadzenie przetargu uzależniony jest od szacunkowej wartości przewidzianej do realizacji inwestycji i może wynosić nawet od 4 do 7 miesięcy (dla przetargów o wartości zamówienia powyżej 5 mln EUR).

3.      Dział IV. Przewidywane efekty uzyskane w wyniku realizacji inwestycji

a) społeczny
przez liczbę użytkowników inwestycji należy rozumieć liczbę mieszkańców korzystających z wnioskowanej inwestycji po jej zakończeniu, np. liczba mieszkańców podłączonych do wnioskowanej sieci wodociągowej – należy wypełnić na podstawie projektu budowlanego;
przez liczbę użytkowników przedsięwzięcia należy rozumieć liczbę mieszkańców korzystających z wieloletniego programu inwestycyjnego – należy wypełnić na podstawie protokołów odbioru (dotyczy wykonanych robót) i projektu budowlanego (dotyczy wnioskowanych robót) oraz koncepcji, studiów wykonalności, planów inwestycyjnych (dotyczy planowanych robót);
przez przedsięwzięcie należy rozumieć wieloletni program inwestycyjny, np. budowę wodociągu grupowego w miejscowościach X, Y, Z, tj. budowę stacji uzdatniania wody wraz z ujęciem oraz sieciami wodociągowymi i przyłączami w miejscowościach X, Y, Z. Przedsięwzięcie może się składać z poszczególnych inwestycji lub w szczególnym przypadku być inwestycją.
Powyższe dane będą sprawdzane w czasie wizytacji terenowej.

Całkowite nakłady na przedsięwzięcie należy wypełnić na podstawie protokołu przyjęcia/przekazania środka trwałego (PT/OT) – dotyczy robót uprzednio wykonanych; wartości wykonanych robót muszą być zaktualizowane według stanu na rok składania wniosku – aktualna wartość księgowa wg PT/OT. Do wartości uprzednio wykonanych robót należy dodać wartość inwestycji wg kosztorysu inwestorskiego oraz wartość robót przewidzianych do wykonania w ramach przedsięwzięcia w latach przyszłych określonych na podstawie załącznika do uchwały rady wnioskodawcy – finansowanie wieloletnich programów inwestycyjnych.
Powyższe dane będą sprawdzane w czasie wizytacji terenowej.

b) ekonomiczny
Należy podać efekty ekonomiczne w okresie 5 lat po zrealizowaniu inwestycji. Przewidywane efekty w zakresie tworzenia nowych miejsc pracy (stałych) oraz powstawania nowych zakładów produkcyjno-usługowych powinny być realistyczną prognozą gospodarczą, uwzględniającą potencjał gospodarczy gminy i miejscowości, w której projekt będzie realizowany.
Przez potencjał gospodarczy należy rozumieć nie tylko lokalne zasoby terenów pod budownictwo inwestycyjne i obecnie działające podmioty gospodarcze, ale również zasoby wysokokwalifikowanej kadry i innych uwarunkowań wynikających z położenia głównych ciągów komunikacyjnych, planowanych dużych inwestycji o charakterze publicznym i gospodarczym.
Należy ocenić również rozwój rekreacji i turystyki, która może być znaczącym dochodem dla licznych gospodarstw rolnych i przyczynić się do ożywienia rozwoju gospodarczego oraz tworzeniu pozarolniczych źródeł dochodu.
Miejsca pracy mogą być tworzone poprzez napływ kapitału inwestycyjnego w wyniku realizacji inwestycji. Punktem wyjściowym dla analizy powinna być strategia rozwoju gminy (powiatu), w której zapisane są potencjalne kierunki rozwoju. Liczbę utworzonych miejsc pracy można obliczyć na podstawie liczby podmiotów gospodarczych, które rozpoczną/rozbudują swą działalność.
Wskazane byłoby powołanie się na badania przeprowadzone przez samorządy w formie ankiet, sondaży dotyczących rozwoju przedsiębiorczości, jak również przeprowadzenie rozmów z lokalnym biznesem i innymi inwestorami.
Należy przy tym mieć na uwadze liczbę miejsc pracy bezpośrednio powstałych w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji takich jak:  obsługa np. oczyszczalni ścieków.

Przy określaniu nowych okresowych (sezonowych) miejsc pracy należy mieć na uwadze możliwość zatrudnienia bezrobotnych z terenu wnioskodawcy do realizacji przedmiotowej inwestycji.

c) ekologiczny
W opisie należy odnieść się do oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko, z uwzględnieniem jej wpływu na wody powierzchniowe i podziemne oraz glebę i powietrze (na podstawie oceny oddziaływania na środowisko, raportu).
W przypadku inwestycji proekologicznych należy posłużyć się wskaźnikami z przeprowadzonych wcześniej badań oraz wskaźnikami z projektu budowlanego.

4.      W dziale V. Informacje finansowe dotyczące planowanej inwestycji w punkcie
1. Szacunkowa wartość robót przewidzianych do wykonania w kolumnach tabeli    wpisać należy wartości składowe poszczególnych elementów robót budowlanych (w złotych) przewidzianych do wykonania w pierwszym roku, gdy inwestycja jest jednoroczna oraz w drugim roku, gdy inwestycja jest realizowana w cyklu dwuletnim. W kolumnach dotyczących zarówno pierwszego, jak i drugiego roku budowy podać należy koszty kwalifikowane oraz niekwalifikowane, a także wartość inwestycji razem. Powyższe wartości powinny być wypełnione na podstawie kosztorysu inwestorskiego.
Kwota innych kosztów związanych z przygotowaniem i realizacja inwestycji  (punkt V.1. wniosku, pozycja II) nie może przekraczać 12% całkowitych kwalifikowanych kosztów inwestycji (pozycja C). Zgodność szacunkowych – planowanych kosztów inwestycji przewidzianej do wykonania z kosztorysem inwestorskim będzie sprawdzana w czasie wizytacji terenowej.

5.      W dziale V. 2. Źródła finansowania przewidzianej do realizacji inwestycji w kolumnie drugiej wpisać należy kwotę w poszczególnych pozycjach oraz obliczyć ich udział procentowy w kosztach inwestycji.

W pozycji budżet wnioskodawcy (JST) należy wpisać kwotę przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji na podstawie uchwały budżetowej określającej wydatki na finansowanie wieloletnich programów inwestycyjnych.
W pozycji kredyt komercyjny należy wpisać środki finansowe określone w umowie kredytowej pomiędzy bankiem a wnioskodawcą na realizację przedmiotowej inwestycji. Jeżeli wnioskodawca nie zaciągnął kredytu, należy wpisać kwotę określoną przez Radę Gminy/Powiatu w uchwale upoważniającej Zarząd do zaciągnięcia kredytu i potwierdzoną przyrzeczeniem udzielenia kredytu przez bank na realizację przedmiotowej inwestycji /promesa/.
W przypadku budowy zagrodowych oczyszczalni ścieków (Schemat 3.2.) w pozycji udział mieszkańców należy wpisać wkład własny środków mieszkańców, na których nieruchomościach inwestycje będą realizowane.
W przypadku budowy lub modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych (Schemat 3.4.) należy wpisać wkład własny środków prywatnych rolników, których grunty rolne uzyskają połączenie z siecią dróg publicznych.

W pozycji dotacje budżetu państwa należy wpisać kwotę dotacji z budżetu państwa na realizację inwestycji w danym roku z uwzględnieniem, że suma udzielonej pomocy finansowej z dotacji budżetu państwa (na sfinansowanie kosztów kwalifikowanych) i wnioskowana do finansowania z programu SAPARD nie może przekroczyć wielkości podanych w art. 44 i 45 Ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002 oraz w zakresie i zasadach udzielania pomocy.

W pozycji inne publiczne JST (podać jakie) należy wpisać kwotę środków finansowych otrzymanych lub przewidzianych do otrzymania w formie pożyczki, darowizny lub dotacji ze źródeł pozabudżetowych, np. udział Funduszu Ochrony Środowiska (Wojewódzkiego lub Narodowego), Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, Lasów Państwowych, Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych i Leśnych.
Jeżeli wnioskodawca planuje zaciągnięcie pożyczki, to należy wpisać kwotę określoną przez Radę Gminy/Powiatu w uchwale upoważniającej Zarząd do zaciągnięcia pożyczki i potwierdzoną przyrzeczeniem udzielenia pożyczki na realizację przedmiotowej inwestycji /promesa/.

W pozycji środki JST należy wpisać sumę kwot z następujących pozycji: środki własne JST, dotacje z budżetu państwa, inne publiczne JST.
Wyszczególnione pozycje należy podsumować i wpisać razem wielkość środków finansowych zgromadzonych przez wnioskodawcę oraz podać jaka kwota z tego wydzielona jest na sfinansowanie kwalifikujących się do finansowania kosztów inwestycji, jak również na sfinansowanie nie kwalifikujących się do finansowania kosztów inwestycji.
Wnioskodawca musi posiadać środki na pokrycie niekwalifikowanych kosztów inwestycji w całości oraz na pokrycie kwalifikujących się kosztów inwestycji w wymaganej zakresem i zasadami wysokości.

W pozycji wnioskowana wielkość pomocy należy podać brakującą kwotę na sfinansowanie planowanej inwestycji z uwzględnieniem wymogów podanych w tabeli poniżej:
Lp.
Rodzaj inwestycji
Poziom pomocy z programu SAPARD


Wnioskodawcy uprawnieni do pomocy finansowej nie większej niż 50% kwalifikowanych kosztów inwestycji
Wnioskodawcy uprawnieni do pomocy finansowej nie większej niż 75% kwalifikowanych kosztów inwestycji
Minimalny poziom [%]
Maksymalny poziom [%]
Minimalny poziom [%]
Maksymalny poziom [%]
1.
wodociągi, kanalizacja, odpady stałe, energetyka
25
50 (37,5*)
40
75
2.
drogi

25
50 (37,5*)
30
75
* dla inwestycji generujących znaczne dochody netto – punkt 12

Wielkość funduszy przeznaczonych na sfinansowanie kwalifikujących się do finansowania kosztów inwestycji oraz nie kwalifikujących się do finansowania kosztów inwestycji, a także wnioskowanej pomocy finansowej z funduszy Programu SAPARD musi stanowić ogółem wartość robót przewidzianych do wykonania, objętych zgłoszonym wnioskiem o pomoc finansową. Wielkość funduszy przeznaczonych na sfinansowanie kwalifikujących się do finansowania kosztów inwestycji i wnioskowanej pomocy finansowej z funduszy Programu SAPARD musi być równa całkowitym kwalifikującym się kosztom inwestycji.

Wypłata pomocy finansowej nastąpi w postaci refundacji poniesionych wydatków.

6.      W dziale VI. Planowane wpływy i koszty eksploatacyjne po zrealizowaniu przedmiotowej inwestycji w punkcie: Planowane przychody i wydatki po zrealizowaniu przedmiotowej inwestycji należy oszacować przewidywane w okresie najbliższych pięciu lat:
-           przychody ze sprzedaży każdego rodzaju usługi (np. dostawa wody, odbiór ścieków, odbiór i zagospodarowanie odpadów itp.) oraz
-           związane z tą działalnością koszty operacyjne oraz bieżące nakłady inwestycyjne.

Przedmiotowe dane dotyczące przychodów i kosztów liczonych dla całego przedsięwzięcia – wieloletniego programu inwestycyjnego (np. wodociągu grupowego w miejscowościach X, Y, Z obejmującego: ujęcie wody, przewody doprowadzające, stany uzdatniania wody, sieć wodociągową z przyłączami) należy podać w cenach stałych z roku, w którym składany jest wniosek o udzielenie pomocy finansowej.

Informacje ogólne dotyczące wypełniania poszczególnych pozycji tabeli:
a) w przypadku, gdy przedmiotowa inwestycja jest pierwszym etapem realizacji przedsięwzięcia lub realizacja wnioskowanej inwestycji wyczerpuje zakres realizacji całego przedsięwzięcia (np. budowa wodociągu grupowego obejmującego: ujęcie wody, przewody doprowadzające, stan uzdatniania wody, sieć wodociągową z przyłączami), kolumny dotyczącej roku „0” dla pozycji: 1, 2, A, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, B, C należy NIE wypełniać. Dla kolejnych lat pozycje w tabeli należy wypełnić wg studium wykonalności, projektu budowlanego, danych dotyczących analogicznie funkcjonujących obiektów;
b)  w przypadku, gdy przedmiotowa inwestycja jest kolejnym etapem realizacji przedsięwzięcia (np. budowa sieci wodociągowej z przyłączami przy istniejącym i funkcjonującym ujęciu wody, stanie uzdatniania wody i przewodach doprowadzających) należy wypełnić wszystkie pola tabeli, podając także pełne dane dla roku „0”. Dla kolejnych lat pozycje w tabeli należy podać wg aktualnych danych z funkcjonowania z uwzględnieniem planowanej rozbudowy systemu – na podstawie planów inwestycyjnych, koncepcji, studiów wykonalności, założeń projektowych.

Informacje szczegółowe dotyczące wypełniania poszczególnych pozycji tabeli:
-           w pozycji „wielkość produkcji sprzedanej” (schematy: 3.1., 3.2., 3.3. i 3.5.) należy podać przewidywaną faktyczną wielkość produkcji sprzedanej danego rodzaju usługi (np. ilość dostarczonej wody, odebranych ścieków itp.);
-           w pozycji stawka jednostkowa za usługę (schematy: 3.1., 3.2., 3.3. i 3.5.) należy podać jednostkową stawkę za pobieraną usługę (np. za 1 m3 dostarczanej wody) na podstawie np. uchwały Rady wnioskodawcy (w przypadku, gdy przedmiotowa inwestycja jest kolejnym etapem realizacji przedsięwzięcia) lub na podstawie np. studium wykonalności lub danych dotyczących analogicznych obiektów (w przypadku, gdy przedmiotowa inwestycja jest pierwszym etapem realizacji przedsięwzięcia);
-           w pozycji przychody z działalności należy podać przewidywane faktyczne wpływy za dostarczane usługi na podstawie np. studium wykonalności lub danych dotyczących analogicznych obiektów (w przypadku, gdy przedmiotowa inwestycja jest pierwszym etapem realizacji przedsięwzięcia) lub na podstawie aktualnych danych z funkcjonowania z uwzględnieniem planowanej rozbudowy systemu – wg planów inwestycyjnych, koncepcji, studiów wykonalności, założeń projektowych;
-           w pozycji materiały należy podać koszty zakupu materiałów eksploatacyjnych niezbędnych do funkcjonowania obiektu (np. koszty substancji chemicznych używanych w trakcie oczyszczania ścieków); przedmiotową pozycję należy wypełnić z uwzględnieniem punktu a) i b) Informacji ogólnych;
-           w pozycji energia należy podać przewidywane koszty zużycia energii zarówno do funkcjonowania urządzeń, jak i celów administracyjnych związanych z funkcjonowaniem obiektu (obiektów) przedsięwzięcia, przedmiotową pozycję należy wypełnić z uwzględnieniem punktu a) i b) Informacji ogólnych;
-           w pozycji usługi zewnętrzne należy podać planowane koszty wykonania usługi przewidzianej do zlecenia firmom zewnętrznym, np. koszty specjalistycznego czyszczenia kanałów; przedmiotową pozycję należy wypełnić z uwzględnieniem punktu a) i b) Informacji ogólnych;
-           w pozycjach wynagrodzenia i narzuty na wynagrodzenia należy podać koszty wynagrodzenia personelu obsługującego/eksploatującego przedsięwzięcie; przedmiotową pozycję należy wypełnić z uwzględnieniem danych księgowości oraz punktu a) i b) Informacji ogólnych;
-           w pozycji amortyzacja należy podać koszty związane z amortyzacją urządzeń i budowli przedsięwzięcia; przedmiotową pozycję należy wypełnić z uwzględnieniem obowiązującego w tym zakresie prawa, danych księgowości oraz punktu a) i b) Informacji ogólnych;
-           w pozycji inne koszty operacyjne (bez uwzględnienia kosztów finansowych) należy podać inne koszty związane z obsługą przedsięwzięcia, np. koszty utrzymania środków komunikacyjnych (taboru);
-           w pozycji inwestycje w środkach trwałych należy podać nakłady inwestycyjne w środkach trwałych (środki trwałe to składniki przedsięwzięcia mające zastosowanie w kilku cyklach produkcyjnych, których czas użytkowania wynosi co najmniej 1 rok a koszt nabycia 3.500 zł – np. budowle i urządzenia przedsięwzięcia); przedmiotową pozycję należy wypełnić z uwzględnieniem obowiązującego w tym zakresie prawa, danych księgowości oraz punku a) i b) Informacji ogólnych;
-           w pozycji inwestycje w środkach obrotowych należy podać nakłady inwestycyjne w środkach obrotowych (środki obrotowe to składniki przedsięwzięcia ulegające zużyciu w trakcie jednego cyklu produkcyjnego, których koszt zakupu jest niższy od 3.500 zł); przedmiotową pozycję należy wypełnić z uwzględnieniem obowiązującego w tym zakresie prawa, danych księgowości oraz punktu a) i b) Informacji ogólnych.

Dane z przedmiotowej tabeli pozwolą Agencji ocenić, czy przedsięwzięcie generuje czy też nie generuje „znaczny dochód netto”.
W przypadku, gdy zaktualizowana wartość netto (NPV) przedsięwzięcia jest niższa od 25% wartości całkowitych kosztów przedsięwzięcia, to przedsięwzięcie nie generuje „znacznego dochodu netto”.
W przypadku, gdy zaktualizowana wartość netto (NPV) przedsięwzięcia jest równa lub wyższa od 25% wartości całkowitych kosztów przedsięwzięcia, to przedsięwzięcie generuje „znaczny dochód netto”. W tym przypadku całkowita wartość pomocy ze wszystkich środków publicznych (w tym funduszu SAPARD) nie może przekraczać 50% całkowitych kwalifikowanych kosztów inwestycji. Kwota funduszy SAPARD nie może przekraczać 37,5% całkowitych kwalifikowanych kosztów inwestycji (opisane w punkcie 11.).
Metodologia obliczania całkowitego kosztu przedsięwzięcia została podana w punkcie 9 a).

Wnioskodawca może sam ocenić, czy przedsięwzięcie generuje, czy też nie generuje znacznego dochodu netto. Dla tych celów Agencja podaje tabelę:

Zdyskontowany wolny strumień pieniężny [PLN]
Lp.
Pozycja
Rok
1
2
3
4
5
I.
Generowany dochód (poz. C z tabeli – punkt VI w formularzu wniosku)





II.
Amortyzacja (pozycja 6 lub 8 z tabeli – punkt VI w formularzu wniosku)





III.
Nakłady inwestycyjne ogółem (pozycja F z tabeli – punkt VI w formularzu wniosku)





IV.
Wolny strumień pieniężny (FCF) = [I+II+III]





V.
Wartość końcowa/rezydualna (TV)





VI.
Współczynnik dyskonta





VII.
FCF zdyskontowany (IVxVI)*





* dla roku „5” FCF jest powiększony o wartość końcową/rezydualną (TV)

FCF zdyskontowany = zaktualizowana wartość netto wolnego strumienia pieniężnego = suma FCF zdyskontowanych = NPV

Nakłady inwestycyjne ogółem dla całości przedsięwzięcia = U
-           kiedy NPV jest mniejszy niż 25% nakładów inwestycyjnych całości przedsięwzięcia (U) – inwestycja nie generuje znacznych dochodów netto;
-           kiedy NPV jest równy lub większy niż 25% nakładów inwestycyjnych całości przedsięwzięcia (U) – inwestycja generuje znaczny dochód netto.

Objaśnienia do tabeli:
Wartość końcowa /rezydualna (TV) jest obliczana jako skapitalizowany strumień finansowy (FCF) piątego roku prognozy (dla stopy dyskontowej przyjętej w roku realizacji inwestycji) według następującego wzoru: TV = FCF5 / r
Gdzie:
FCF5 – wolny strumień pieniężny w ostatnim (piątym) roku prognozy (pozycja VI tabeli, kolumna 5)
r – stopa dyskonta (wynosi 7%)
Współczynnik dyskonta (dla stopy dyskonta wynoszącej 7%) na kolejne lata* prognozy wynoszą:
rok 1* = 0,935
rok 2* = 0,873
rok 3 * = 0,816
rok 4* = 0,763
rok 5* = 0,713

W sytuacji, gdy przedsięwzięcie nie generuje dochodu (koszty operacyjne są wyższe niż planowane przychody) wnioskodawca jest proszony o podanie źródeł pokrycia niedoborów w finansowaniu (Agencja nie może udzielić pomocy w przypadku, gdy nie ma pokrycia ewentualnych niedoborów w finansowaniu kosztów operacyjnych).

13.  Do wniosku o pomoc finansową należy dołączyć komplet dokumentów odpowiednich do każdego rodzaju planowanej inwestycji, wymienionych na ostatniej stronie wniosku. Brak  któregokolwiek z dokumentów oznacza, że wniosek nie spełnia wymagań formalnych i powinien być uzupełniony.

14. W zestawieniu rzeczowo- finansowym robót budowlanych przewidzianych do wykonania nazwy inwestycji muszą być zgodne z wnioskiem o pomoc finansową, podobnie jak i dane identyfikacyjne wnioskodawcy.
W pozycji inne podać pozostałe elementy robót (np. odtworzenie nawierzchni itp.).
W kolumnach dotyczących poszczególnych lat realizacji inwestycji należy podać wyłącznie koszt kwalifikowany poszczególnych rodzajów robót (ich elementów).
W pozycji razem należy podsumować kwalifikowane koszty elementów robót w poszczególnych latach.
Nr rejestracyjny wniosku wpisywany jest przez upoważnionego pracownika ARiMR.

15. Wniosek należy wypełnić czytelnie, drukowanymi literami, bez skreśleń i poprawek oraz zaopatrzyć podpisem wnioskodawcy wraz z podaniem daty wypełnienia wniosku na ostatniej stronie. Nie należy wypełniać zaciemnionych pól wniosku.
Wszystkie dokumenty dołączone do wniosku jako załączniki powinny być ponumerowane i ułożone zgodnie z wykazem podanym na końcu wniosku. Jeżeli w jednej pozycji występuje kilka załączników, należy je oznaczyć (np. 9/1, 9/2).
16. W przypadku, gdy zakres niezbędnych do zamieszczenia we wniosku lub załącznikach informacji nie mieści się w przewidzianych do tego tabelach i rubrykach, dane te należy zamieścić na dodatkowych kartkach i po podpisaniu oraz opatrzeniu datą dołączyć do wniosku, ze wskazaniem którego dokumentu źródłowego dotyczą.

17. Dane dotyczące kwot oraz wartości procentowych należy podawać z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

[ciąg dalszy tej pracy magisterskiej za dwa miesiące]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz