wtorek, 22 grudnia 2020

Ustrój samorządu terytorialnego miasta stołecznego Warszawy


Ustrój samorządu terytorialnego miasta stołecznego Warszawy

1975 r. nadanie statusu województwa stołecznego Warszawie
1990 r. miasto stołeczne Warszawa


Problematyka odrębnej regulacji ustroju i podziału terytorialnego Warszawy ma podwójny aspekt:

  • specyfika zarządzania dużą aglomeracją miejską- zależności miedzy dużym miastem a otaczającym je terenem, nie dotyczy to tylko strefy podmiejskiej
  • funkcje stolicy państwa- ośrodek dyspozycji politycznej i administracyjnej w skali całego państwa.

Ustawa z 1990 roku:
  • Warszawa stanowi związek dzielnic- gmin, zamknięty granicami administracyjnymi miasta stołecznego Warszawy
  • szczególna rola dzielnic, których organy posiadały status gminy, a jej organy kompetencje organów gminy
  • na terenie dzielnic W-wy działały samodzielne organy samorządowe z pewnymi ograniczeniami

Ustawa z 1994 roku:
  • podział miasta stołecznego W-wy na 11 nowych gmin
  • w ramach gmin: jednostki pomocnicze- dzielnice i osiedla
  • Warszawa Centrum – szczególny status

♦ Ustawa z 1998 roku (reforma):
  • Warszawa siedziba wojewody mazowieckiego, sejmiku województwa
  • wyodrębniono powiat warszawski oraz warszawski zachodni ( samorząd powiatowy w oby dwóch)

Ustawa z 2002 roku:
  • Warszawa jako gmina mająca status miasta na prawach powiatu
  • podział Warszawy na 18 dzielnic( jednostki pomocnicze)
  • liczba radnych miasta stołecznego Warszawy - 60

Zadania samorządu miasta stołecznego Warszawy:

  • zadania i kompetencje organów gminy i powiatu
  • zadania zlecone związane ze stolicą
  • zapewnienie warunków do funkcjonowania w mieście naczelnych centralnych organów państwa, obcych przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz organizacji międzynarodowych
  • zapewnienie warunków do przyjmowania delegacji zagranicznych
  • zapewnienie warunków do funkcjonowania urządzeń publicznych publicznym charakterze infrastrukturalnym.

Zadania dzielnicy, zostały określone ustawowo:

  • sprawy lokalne
  • utrzymywanie i eksploatacja gminnych zasobów lokalowych
  • utrzymywanie placówek oświaty i wychowania, kultury, pomocy społecznej, rekreacji i sportu, turystyki w zakresie określonym przez statut miasta
  • zadania związane z ochroną zdrowia
  • utrzymywanie zieleni i dróg o charakterze lokalnym
  • utrzymywanie i eksploatacja dzielnicowych budynków administracyjnych
  • sprawowanie nadzoru nad jednostkami niższego rzędu utworzonymi na jej obszarze
  • podejmowanie we własnym zakresie działań na rzecz zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców dzielnicy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz