Ustrój
samorządu terytorialnego miasta stołecznego Warszawy
1990 r. miasto stołeczne Warszawa
Problematyka odrębnej regulacji ustroju i podziału terytorialnego Warszawy ma podwójny aspekt:
- specyfika zarządzania dużą aglomeracją miejską- zależności miedzy dużym miastem a otaczającym je terenem, nie dotyczy to tylko strefy podmiejskiej
- funkcje stolicy państwa- ośrodek dyspozycji politycznej i administracyjnej w skali całego państwa.
♦ Ustawa z 1990 roku:
- Warszawa stanowi związek dzielnic- gmin, zamknięty granicami administracyjnymi miasta stołecznego Warszawy
- szczególna rola dzielnic, których organy posiadały status gminy, a jej organy kompetencje organów gminy
- na terenie dzielnic W-wy działały samodzielne organy samorządowe z pewnymi ograniczeniami
♦ Ustawa z 1994 roku:
- podział miasta stołecznego W-wy na 11 nowych gmin
- w ramach gmin: jednostki pomocnicze- dzielnice i osiedla
- Warszawa Centrum – szczególny status
♦ Ustawa z 1998 roku (reforma):
- Warszawa siedziba wojewody mazowieckiego, sejmiku województwa
- wyodrębniono powiat warszawski oraz warszawski zachodni ( samorząd powiatowy w oby dwóch)
♦ Ustawa z 2002 roku:
- Warszawa jako gmina mająca status miasta na prawach powiatu
- podział Warszawy na 18 dzielnic( jednostki pomocnicze)
- liczba radnych miasta stołecznego Warszawy - 60
Zadania samorządu miasta stołecznego Warszawy:
- zadania i kompetencje organów gminy i powiatu
- zadania zlecone związane ze stolicą
- zapewnienie warunków do funkcjonowania w mieście naczelnych centralnych organów państwa, obcych przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz organizacji międzynarodowych
- zapewnienie warunków do przyjmowania delegacji zagranicznych
- zapewnienie warunków do funkcjonowania urządzeń publicznych publicznym charakterze infrastrukturalnym.
Zadania dzielnicy, zostały określone ustawowo:
- sprawy lokalne
- utrzymywanie i eksploatacja gminnych zasobów lokalowych
- utrzymywanie placówek oświaty i wychowania, kultury, pomocy społecznej, rekreacji i sportu, turystyki w zakresie określonym przez statut miasta
- zadania związane z ochroną zdrowia
- utrzymywanie zieleni i dróg o charakterze lokalnym
- utrzymywanie i eksploatacja dzielnicowych budynków administracyjnych
- sprawowanie nadzoru nad jednostkami niższego rzędu utworzonymi na jej obszarze
- podejmowanie we własnym zakresie działań na rzecz zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców dzielnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz