Informatyzacja urzędów ma objąć swoim zasięgiem całą Polskę, Wrota Małopolski są tylko pilotażowym programem, prezentującym nowatorskie w skali naszego podejście do realizacji spraw administracyjnych za pośrednictwem Internetu.
W tym celu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zainicjowało projekt e - PUAP (Platforma Usług Administracji Publicznej). Jest to platforma będąca podstawą standaryzacji wszelkich informatycznych usług Administracji Publicznej. W ten sposób Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji realizuje jeden z podstawowych priorytetów swojego działania w zakresie informatyzacji i jednocześnie spełnia wymagania wynikające z ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.[1]
Portal e-PUAP stanowi w założeniu narzędzie, które w przyszłości pośredniczyć będzie pomiędzy usługobiorcami a usługodawcami w zakresie realizacji usług administracji publicznej.
Pośrednictwo to obejmuje następujące role systemu:[2]
1. Dostarczanie informacji o dostępnych usługach w innych portalach - rola katalogu, polegająca na tym, że e-PUAP zawiera odnośnik do serwisu internetowego obsługującego daną usługę, jest to swego rodzaju portal internetowy (katalog linków, wyszukiwarka), za pośrednictwem którego Internauta może dotrzeć do pożądanych informacji.
2. Pośredniczenie w wymianie danych - rola bramki, oznaczająca, że ePUAP zawiera mechanizmy identyfikacji, uwierzytelniania i autoryzacji obywatela (zaufana strona). Po zalogowaniu do Systemu e-PUAP obywatel ma dostęp do usługi (bez konieczności każdorazowego podawania swoich danych identyfikacyjnych),
3. Informowanie o przebiegu realizacji usługi - rola notyfikatora, e-PUAP
daje możliwość generowania komunikatów do usługobiorców o zdarzeniach go dotyczących (takich jak np. zaległe podatki, przypomnienie o opłatach). Po zalogowaniu się użytkownik otrzymuje informacje o sprawach które go dotyczą (w formie osobistego informatora). Z drugiej strony system e-PUAP odbiera również informacje o zdarzeniach od zewnętrznych systemów (np. resortowych),
4. Udostępnianie usługobiorcom usług własnych, które mogą być wykorzystane przy konstruowaniu portali administracji publicznej - rola koordynatora, polegająca na tym, że system e-PUAP nie tylko odbiera informacje o zdarzeniach dotyczących usługi, ale także przesyła je do innych systemów usługodawców.
Wykorzystując doświadczenie Wrót Małopolski w realizacji Cyfrowego Urzędu przewidywana jest współpraca programów e-PUAP oraz Wrota Małopolski w zakresie:
- wykorzystanie „procesów wspólnych” e -PUAP,
- dostęp Wrót Małopolski do rejestrów centralnych,
- zapobieganie redundancji (dublowania się) procedur realizowanych lokalnie w Wrotach Małopolski i procedur centralnych w ramach e -PUAP,
- wykorzystanie doświadczeń Wrót Małopolski w przygotowywaniu standardów wymiany danych drogą elektroniczną,
- dostęp do procedur on-line realizowanych w Cyfrowym Urzędzie we Wrotach Małopolski z poziomu e-PUAPU i odwrotnie dostęp do procedur z e-PUAPU z poziomu Cyfrowego Urzędu we Wrotach Małopolski,
- zintegrowanie profili użytkowników e-PUAPU i Cyfrowego Urzędu we Wrotach Małopolski (ten sam login i hasło zarówno dla użytkowników Cyfrowego Urzędu we Wrotach Małopolski i e-PUAPU),
- wykorzystanie przez administrację samorządową uczestniczącą w projekcie Wrót Małopolski dostępu do elektronicznej skrzynki podawczej realizowanej w e-PUAPIE,
- wykorzystanie usług walidacyjnych wykorzystywanych w Cyfrowym Urzędzie we Wrotach Małopolski przez e-PUAP oraz PESEL2.
Zarówno program e - PUAP jak i Wrota Małopolski są częścią globalnego Planu Informatyzacji Państwa wynikającego z Ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Organem nadzorujący Plan Informatyzacji Państwa jest Rada Ministrów, za koordynację odpowiedzialny jest Minister ds. Informatyzacji zaś samymi wykonawcami projektów są ministrowie poszczególnych resortów.
Działania Cyfrowego Urzędu we Wrotach Małopolski wpisują się również w realizację Programu PESEL2, którego celem jest stworzenie usług realizowanych przez administrację publiczną za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (Internet, telefonia mobilna) polegających na potwierdzaniu, weryfikacji i udostępnianiu danych z rejestrów i ewidencji ludności, urzędów stanu cywilnego oraz dowodów osobistych. Możliwa będzie wówczas sprawna, i bezpieczna identyfikacja mieszkańców Polski oraz weryfikacja autentyczności dokumentów, którymi posługuj ą się w kontaktach z organami państwa oraz w obrocie gospodarczym i operacjach finansowych. W zamierzeniu usługi te mają poprawić pozycję konkurencyjną szczególnie małych i średnich przedsiębiorców.
Funkcjonujący obecnie rejestr informacji o osobach fizycznych, jakim jest obecnie PESEL, nie posiada na dzień dzisiejszy parametrów, szczególnie w zakresie aktualności danych, potrzebnych dla udostępniania wiarygodnej i gwarantowanej informacji oraz pełnienie funkcji zbioru referencyjnego. W związku z tym planuje się zbudowanie spójnego systemu informacyjnego obejmującego osoby fizyczne, istotne zdarzenia związane z tymi osobami oraz dokumenty tożsamości, który przejmie dane i zadania aktualnie funkcjonującego systemu PESEL. Stworzony system będzie oparty na współpracy systemów informatycznych zarządzających rejestrami i ewidencjami na poziomach centralnym i regionalnym (lokalnym). Doświadczenia zdobyte podczas pilotażowego projektu Cyfrowy Urząd, jego kolejnych edycji oraz w związku najnowszą z rozbudową zakładającą tworzenie profili użytkowników w sposób zasadniczy przyczynią się do stworzenia jednolitego zbioru referencyjnego PESEL2. [3]
---
[1] Ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z dnia 17 lutego 2005 r., (Dz.U. Nr. 64, poz. 565)
[2] (puap.mswia.gov.pl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1)
[3] Strona programu PESEL2 (pesel2.mswia.gov.pl/index.php?view=aktualnosci)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz